Voetenwerk bij padel – overmatig bewegen is nooit schadelijk

14/04/2021

Naast de juiste techniek van je slagen, een goede coördinatie en behendigheid, is ook goed voetenwerk bij padel van cruciaal belang. Het voetenwerk moet de energie in je benen constant klaar houden om te reageren. We starten dit artikel met de basics voor wie geen tennisachtergrond heeft. In het tweede deel bekijken we dan de verschillen die er wel degelijk zijn tussen het voetenwerk in tennis en padel.

Geschatte leestijd: 4 minuten

Waarom zijn mobiliteit en voetenwerk zo belangrijk bij padel?

Meer dan de helft van de fouten die gemaakt worden, zijn een gevolg van de fysiek en niet de techniek. Onvoldoende fysische trainingen en een daardoor onjuiste verplaatsing van de voeten zijn fundamentele redenen waarom we padelwedstrijden verliezen. Het ontbreken van goed voetenwerk zal ertoe leiden dat we onze shots missen of onszelf niet goed kunnen positioneren om de bal terug te slaan.

Te meer is een padelveld relatief klein en een hoog reactievermogen meer dan nodig. Sta je bijvoorbeeld aan het net, dan komt een bal van je tegenstrevers altijd snel bij je terecht. Zonder goed voetenwerk, zal je zeker nooit in een juiste positie staan noch je racket op de juiste plaats hebben!

Constant in beweging zijn

Neem kleine stapjes om snel stabiel te staan

Kenmerken zoals de snelheid van het spel, het terugkaatsen van de bal tegen de wanden of het goed synchroon volgen van de bewegingen van je partner, geven aan dat stilstaan in padel ​​geen optie is als we willen winnen.

Wel is het, zoals bij de meeste balsporten, toch altijd belangrijk om stabiel te staan wanneer je de ballen raakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ‘running passing’ in tennis. Die passeerslag is toch 100 keer moeilijker dan wanneer je reeds op de goeie plaats zou kunnen “stilstaan” voor het slaan van die bal?

Als je vlug op de plaats wil geraken waar je de bal vanuit een goede stabiele positie kan slaan, moet je altijd snel kunnen reageren. Daarvoor ben je dus best constant in beweging. Als het ware “dansen” door middel van kleine stapjes is daarbij de aangewezen manier. Het gebruik maken van kleine stapjes betekent dat je bijna constant één voet op de grond hebt en daarmee dus heel snel zal kunnen aanzetten in de richting van waar je moet zijn. Des te sneller je op de goede plaats bent, des te sneller je die stabiele positie zal kunnen aannemen en bijgevolg ook een betere en moeilijkere bal zal kunnen terugslaan.

De split step – stabiele vertrekpositie voor iedere slag

De split step is eigenlijk de starthouding of basispositie ter voorbereiding van iedere slag. Het niet aannemen van een correcte split step is waarschijnlijk de meest voorkomende fout bij spelers die nieuw zijn tot de padelsport.

Deze basispositie is heel eenvoudig. Hou je racket voor je uit en ga, met licht gespreide benen en geplooide knieën, als het ware op je tenen “dansen”. Deze positie zorgt er voor dat je benen altijd klaar zullen zijn om snel te bewegen. De split step helpt je tevens makkelijk te reageren op iedere aankomende bal.

Neem deze positie altijd zeker aan op het moment dat je tegenstrever de bal raakt en terugslaat. Ga niet op de hielen staan maar dans op je tenen om sneller te kunnen reageren. Je tenen zijn het deel van je voet die je heel snel in elke richting van het veld kunnen sturen.

De split step is in padel uiterst belangrijk om snel te kunnen reageren

Een van de belangrijkste dingen om op te merken over het voetenwerk, is dat je er echt geen genoeg van mag hebben! Als je padel aan het leren bent, is het echt de moeite waard om dat extra voetenwerk in te zetten. Het zal je sneller doen wennen aan waar de bal zal komen/eindigen en hoe je jezelf moet positioneren om deze goed te raken.

Verschillen tussen voetenwerk in padel en tennis

De split step en kleine stapjes zijn dus belangrijk om in een goede basispositie te komen. Dit is ook zo bij tennis en velen andere racketsporten. Toch zijn er enkele verschillen met padel en die zijn voornamelijk de volgende:

Daar het padelveld veel kleiner is dan een tennisterrein, sta je korter bij je tegenstrevers en moet je dus veel sneller kunnen reageren. Daarom is het beter van veel lichter op de benen te staan dan bij tennis.

Bij padel heb je ook bewegingspatronen in veel meerdere richtingen. Je gaat bijvoorbeeld draaibewegingen maken om een bal uit de hoek te verdedigen of ballen terugslaan die van achter je kunnen komen. Je moet je ervan bewust zijn dat als u lichter beweegt en je voeten iets dichter bij elkaar staan, je veel sneller al deze bewegingen zal kunnen maken.

Doe die split step ietsjes anders. Hou de benen niet zo ver uit elkaar als bij tennis. De voornaamste reden daarvan is dat je in padel, veel meer lobs krijgt toegespeeld en je veel meer snelle voorwaartse en achterwaarste bewegingen zal moeten maken. Ga tegelijkertijd ook niet zo diep, zodat je sneller kunt springen en sneller in iedere hoek van het veld kan geraken.

Je voetenwerk verbeteren

Padel is een sport die een breed fitnessregime vereist. Kracht, snelheid, behendigheid, flexibiliteit en uithoudingsvermogen zijn allemaal atletische bouwstenen van een goed padelspeler. Trainingsroutines die zijn ontworpen voor padel, moeten oefeningen bevatten voor elk van deze kenmerken. Om snelheid en behendigheid te ontwikkelen, dient u zeker ook voetenwerkoefeningen in uw trainingen op te nemen.

Voor het trainen en verbeteren van je voetenwerk bij padel, hoef je geen geavanceerde sportuitrusting en accessoires te hebben. Een paar eenvoudige rubberen ringen of kegels zijn al voldoende om aan het werk te gaan. Geen excuus dus op dit vlak!

In onderstaande video, vind je alvast 26 verschillende coördinatie- en behendigheidsoefeningen die je bij padel zeker zullen helpen dat voetenwerk te verbeteren.

Een hele playlist videos met oefeningen om je voetenwerk te verbeteren

Ben je trainer of speler en op zoek naar nog meer oefeningen om te gebruiken? Klik dan zeker eens op deze link. Ontdek hier een grote diversiteit aan ideeën om in je trainingsroutines op te nemen.

Enkele recente artikelen

Volg en like ons aub: